ClioSport.net

Register a free account today to become a member!
Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

simple oil question





172 cup - 4800 miles, therapy from time to time

a) when should I change the oil

b) what oil should i put in?

I dont want to cause a huge debate over this. all i need is a) = now/next week b) shell magnatronix 324324 etc etc...

;-) y0z
 


Mobil 15w50 is too thick a oil for such a new car. Try a 10w40 or 10w50 fully synth oil. BRUN can proberly get you 10w50 silkolene oil. PM him.

Cheers,

Chun.
 
  BMW 320d Sport


Yoz mate the best way is just look in the manual and see what it says then use whatever fully synthetic you can get in the same grade.
 


best thing as nick says is to get what the manual recommends as its made to run with it.

If not, and you want to get all techy, then the best suiting oil depends on the temp range your gonna be runnin the car in.

its best to use a multi grade oil that has teh smallest span of viscosity that can be used in the temps you are gonna be running in.

so oils like 10w-40 and 5w-30 have loads of polymers, which means that it is more prone to thermal & viscosity breakdown due to the high content of polymers. The polymers can shear and burn leaving deposits which are bad for ring sticking.

The new mobil 1 15-w50 is very good and its ability to pump at -35 F is as good as most 5w-30 oils.

easiest way of looking at oils is to think of a 15w-50 as a 15 weigfht oil that will thin no more than a 50 weight would at 100 C.
 
  Skoda Fabia vRS


IMO Mobil 1 15W-50 is crap at low temps

me personally id use Silkolene 5W-40 Pro S available online from www.a-pp.com
 


a 5w40 has (if its a multi vis and not a synthetic) ALOT of polymers to control viscosity thinning as temps increase........and lots of polymers is a bad thing.....

and like i said, a 15w-50 MOb 1 has the same pouring characeteristics as most 5w-30s.

anyhow......a 0w40 in aus should be fine, but see if you can get a 0w40 synth as it wont thin out as much under your extreemely hot temps. but there is no need to take oil to the extreeme, as long as its suitable for the engine, just use it.

i wouldnt worry too much, there is far too much detail to go into on oils, such as flash point, pour point, ash % content, zinc content, viscosity index etc etc.....so you can go overboard tyring to find the best oil for the engine. Its easier to use the manufacturers reccomendations as they have already done all that. if you do wanna change, keep the same 2nd viscosity number otherwise youll be running too thin.
 


Top